Koulutusmyrsky on voittaja!

Opiskelijoille suunnatun kilpailun voittajaksi nousi Koulutusmyrsky, jonka ideoivat J-P Maunula, Jarno Mäki ja Maija Rautasuo. Kilpailun tavoitteena oli tuottaa uusi, alkuperäinen, toteutettavissa oleva ja alan tieteellistä tutkimusta hyödyntävä ratkaisu ajankohtaiseen kasvatusta ja opetusta koskevaan ongelmaan ja haasteeseen Etelä-Savossa. 

Tiedeseura onnittelee palkittuja sekä kunniamaininnan saaneita!  



VOITTAJA

 Koulutusmyrsky
(J-P Maunula, Jarno Mäki ja Maija Rautasuo)

Raadin arvio innovaatiosta
Koulutusmyrsky on yksinkertaisen idean pohjalle rakennettu uudenlainen teknologinen alusta sekä toimintamalli opettajien osaamisen jakamiseen ja kehittämiseen.  Se tarjoaa mahdollisuuksia opettajien vertaistuelle ja vertaisoppimiselle sekä konkreettisen alustan uudenlaisten itseohjautuvien opettajayhteisöjen rakentumiselle, edistämään ammatillista kehittymistä. Koulutusmyrsky perustuu malliin, joka tukee kiinnostavalla tavalla opettajien verkostoitumista, vastaten näin opettajien tarpeisiin jakaa osaamistaan sekä vastaavasti saada apua eteen tulevissa ongelmatilanteissa. Soveltuu hyvin tarkoitukseensa. On toteutettavissa kohtuullisin kustannuksin avoimen lähdekoodin pohjalta.  Riskit liittyvät lähinnä siihen, miten saada aikaan kriittisen massan omaama yhteisö, joka ottaa sovelluksen aktiivikäyttöönsä.


KUNNIAMAININNAN SAANEET

IMAGINE
(Jouni Ruotanen, Petra Sillansuu ja Matleena Wendelin)

Raadin arvio innovaatiosta
Innovaatio rakentuu Savonlinnan kampuksen olemassa oleville vahvuuksille (Tieto- ja viestintäteknologia ja Taide- ja Taitoaineet opettajankoulutuksessa sekä kasvatuksessa ja opetuksessa). Ajatuksena on ollut rakentaa alusta ja toimintamalli, joka edistää ko. vahvuuksiin liittyvää koulutusvientiä.  Toimintamalli sekä sitä tukeva alusta voivat onnistuessaan toimia kulttuurivaihdon sekä kulttuurien välisen vuorovaikutuksen edistäjänä.  Hanke on erittäin kunnianhimoinen pyrkiessään edistämään suomalaisen kasvatuksen ja koulutuksen käytänteiden jakamista globaalilla tasolla. Innovaation ongelmiksi raadin mielestä jäävät tässä vaiheessa sen nykyinen teknologinen ratkaisu (jäi avautumatta) sekä sen soveltama pedagogiikka, joka kaipaa edelleen kehittelyä. Sekä suunniteltu toteutus että toimintamalli jäävät odottamaan jatkokehittelyä.


sekä

KANSAINVÄLISEN VERTAILUN KESTÄVÄN UUDEN TUTKIJASUKUPOLVEN KOULUTTAMINEN SAVONLINNASSA
(Mirja Anttonen, Ilari Lempiäinen ja Tero Villanen)

Raadin arvio innovaatiosta
Innovaation taustalla on todellinen ja tiedostettu tarve kehittää Savonlinnan kampuksen tutkimustoimintaa uuden sivuaineen muodossa. Innovaatio pyrkii osaltaan ratkomaan nykyiseen vaihto-opiskelijoiden koulutustarjontaan liittyviä ongelmia korostamalla englannin kieltä tieteellisen tutkimuksen opiskelun pääasiallisena kielenä. Sivuaine kokoaa yhteen tutkimuksen teon näkökulmasta keskeisiä sisältöjä sekä kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöiden tutkimiseen liittyviä näkökulmia. Innovaatio tukeutuu opiskelijoiden havaitsemaan ja tiedostamaan näkemykseen siitä, mihin suuntaan kampuksen toimintaa tulisi nykyisessä tilanteessa voida kehittää.  Ehdotettu uusi sivuaine sisältää ideoita, joita voidaan hyödyntää nykyisen koulutuksen kehittämisessä.  Raadin arvion mukaan kokonaisuudessaan se on kuitenkin liian kunnianhimoinen, jotta se voisi ajateltavissa olevassa tulevaisuudessa toteutua käytännössä.

Arviointiraatiin kuuluivat Tiedeseuran hallituksen jäsenet sekä professorit Laura Hirsto, Antti Juvonen sekä Liisa Karlsson Savonlinnan kampukselta.






Kommentit

Suositut tekstit